Alla inlägg den 8 oktober 2008

Av gaspode - 8 oktober 2008 18:44

Ja var ska vi börja? Äh, vi börjar i badrummet, det är ju ändå det som är på tapeten?


Fler dåliga skämt? Första? Andra?


I badrummet har inget nytt hänt. Klart.


I fredags skar min trotjänare på jobbet. Fredde kom spatserandes i gången och undrade med rynkad näsa vad fan vi pysslade med för det luktade ju bakelit nåt så kopiöst. Efter lite snokande, sniffande och spanande såg jag en tunn, vit rökstrimma stiga från strömuttaget till min kära Per Kurator. Jag vred av timern och ryckte ur sladden snabbt som attan. Den hade smält. Troligtvis var det väl bara sladden som gett upp men jag kände inget behov av att vara sentimental och chansa, men vill ju inte bränna ner sin arbetsplats. Då får man säkert ingen lön.


En ny Herr Kurator beställdes på söndag kväll och anlände idag vid lunch. Ordningen återställd.


Jag har ju tidigare nämnt att jag har skaffat mig en gris, närmare bestämt en e-spargris vid namn XtraSpar. Funkar kortfattat som så att när man pröjsar med kort avrundas beloppet till närmsta tiotal kronor och överskottet sätts in på ett befintligt eller för ändamålet öppnat kontot. Så långt så gott.


Den 26/9 drogs första summan, fyra Svenska Riksdaler och tio ören. I samma veva fick jag även se att ett nyöppnat konto fanns bland mina övriga. Dock fans ingen insättning på detta. Jag fortsatte spendera av hjärtans lust och avrundningar gjordes och pengar försvann men dök aldrig upp på kontot i fråga. Jag trodde i min enfald att jag kanske skulle vara tvungen att skriva på bekräftelsen som med posten komma skulle och returnera densamma innan något hände. Icke.


När papperet kom hem krävdes ingen underskrift men jag fick däremot se att två olika kontonummer fanns skrivna på papperet. Det som jag fått registrerat plus ett totalt okänt. Jag ringde banken och fick prata med en trevlig gosse som även han insåg att något gått snett och skulle rätta till problemet. Snällt, tänkte jag.


Idag när jag kommer hem upptäcker jag att pengarna studsat in, men inte på det befintliga kontot där pengarna ska hamna, utan på det kontot som stod skrivet på papperet men som inte fanns, så att säga. Jag har alltså fått ett konto till som jag inte bett om.


Nu hade väl inte det varit hela världen om jag inte fått se att på detta konto fanns en överföring på 200 kr som jag aldrig gjort. Pengarna kom dessutom från ett konto som tillhör en annan person. Jag har alltså lyckats råna nån stackare utan att veta hur. Jag ringde banken igen och fick prata med en lika trevlig gosse igen och även han tyckte ju att det hela verkade väldigt konstigt men lovade att rätta till saken och vi pratade lite om att personen som satt in pengarna kanske borde kontaktas. Snällt tyckte jag.


Nu var jag precis in och kikade och då hade pengarna hamnat på rätt konto men det fanns två insättningar till. Först tänkte jag att eländet aldrig tar slut, sen insåg jag att det måste vara räntan från de två konton jag valde att avsluta i samma veva som förts in där. Jag kände nämligen igen ett av kontonumren (nej, jag kan inget annat än mitt lönekonto i huvet och har aldrig behövt det heller).


Fortsättning kanske följer.


Nu står det en Family Guy och några Vänner för dörren.


En pilsner också kanske?


Ja tack.


//Renault-Vera




Ovido - Quiz & Flashcards