Alla inlägg den 5 september 2007

Av gaspode - 5 september 2007 20:16

Idag går att läsa på flera ställen, bla SVT Text:


"Rektorn för Strandskolan i Klagshamn har förbjudit flera pojkar i årskurs åtta att bära svenska fotbollslandslagets tröjor på årets fotografering till skolkatalogen, eftersom det kan signalera främlingsfientlighet.


- Skolfotografier är ingen politisk manifestationsplats. Det står i vår läroplan att vi ska arbeta mot främlingsfientlighet och intolerans, säger rektorn Per Blondell till Sydsvenskan."


Googlar man lite hittar man följande.


Jag har nu komponerat följande brev till Herr Blondell, vad tycker Ni? Ska jag skicka det?


-------------------------------------


Bäste Rektor!


Jag har idag haft nöjet att i diverse media fått ta del av Er synpunkt på svenska landslagsdräkters vara eller icke vara i svenska skolkataloger.



Jag förutsätter att förbud redan införts mot framförandet av vår nationalsång vid skolavslutning och dylika högtider samt att svenska psalmer är bannlysta i musikundervisningen, då dessa utgör ett fruktansvärt hot mot elever av annan tro än vår protestantiska.



Det är även undertecknads förhoppning att vårt rikes fana aldrig mer kommer att hissas på skolgården under Ert styre, inte ens på halv stång om, Gud förbjude, ett dödsfall skulle inträffa. Någon kan ju tycka illa vara.



Då jag finner ytterst troligt att ironin i ovanstående elegi gått Eder fullkomligt förbi, ber jag även om ynnesten att få klargöra mina synpunkter på ett rakare, om än något mer korthugget sätt:


Fy fan!


Från hjärtat

Olle Gustafsson
















Ovido - Quiz & Flashcards