Alla inlägg den 20 januari 2009

Av gaspode - 20 januari 2009 19:15

Roligt med två ord efter varann så där. Samma ord alltså, "det", kanske jag ska tillägga innan ni tror att jag är helt tappad bakom en farstu.


Det ena var ju skallebanken igår, det andra är nackontet idag. Vet inte om jag har luggit (mâlungsmål) knepigt inatt eller om det är nå annat skit på gång, jag känner mig lite småhängig rent allmänt. Kanske blir så när man har ont i nacken, det lär väl visa sig.


Maildunkarveckan har fortsatt idag och jag börjar se ljuset i slutet på tunneln. Manualen var ganska snabbt avklarad eftersom en hel del av den inte behövde korrläsas. En rolig grej hittade jag dock, det stod så här:


"Du kan även trycka på Fn-knappen för att komma till bildinställningarna, men några inställningar finns inte." 

 

- Du kan...men...inga? Va fan? Vad står det i den engelska då?


"You can also press the Fn-button to access the picture settings, but some settings are not available."


- Ahaaa.....vissa inställningar är inte tillgängliga då nej...

Det ramlade dock in en ny några timmar senare och där var det minsann andra bullar. Nu var det väl om man ska vara helt ärlig inga bullar alls för det var en kameramanual  det också och det är ju sällan det finns några bullhänvisningar i dylika publikationer. I och för sig, när jag tänker efter så finns det ju faktiskt ett motivläge på min kamera som heter "Mat" som ska vara lämpligt när man fotograferar just sådant. Huruvida bullar kan klassas som mat tål väl kanske att diskuteras men jag tror inte kameratillverkarna tänker byta namn på motivläget till "Livsmedel" heller för den delen.


Enligt den svenska livsmedelslagstiftningen, som man fick studera på Turist/Hotell-skolan, (salig i åminnelse, nu heter det Hotell & Restaurang gubevars) är livsmedel "allt som är avsett att intas genom munnen av människor, utom sådant som klassas som läkemedel."


I sann pubertal anda hade vi ganska roligt åt det.

 

Jenny - Har jag linser så behöver jag väl inga bågar heller! Tokfia!


MissSmirnoff - Jotack, jag fick ju inte byta plats så jag har sökt till HP nu ;-)


Kräsa-Maja - Jomen visst är det polisbilar det är gott om, nästan så jag kan förlåta dig Brolle-skivan där som snuddar på gränsen till hädelse! Nina Hagen, hon var inte snut(häpp!)fager kan jag minnas, men vill inte.


BigM - Mja, man kan ju inte bära monokel utan cylinderhatt och guldur i västen och jag saknar samtliga attiraljer så jag håller mig till vanliga "sill-mä-lakrits" som det heter i Finland...nästan;-)


//gaspode


PS. Ordet "brillor" hänvisar förresten till mineralet beryll som var materialet de första glasen tillverkades av nån gång på 1200-talet. Ordet förvanskades till "brille" på många språk, bland annat svenskan och just ordet "brille" är känt sedan 1500-talet. Jag trodde nog att det var nån form av Söderslang. Appropå glasögon då. DS.

 

PPS. Äh, vi säger väl att det var rågbullar? Det är ju matbröd? DDS.


PPPS. BigM? Om det hade varit källarfranska, tror du inte att det då hade funnits en källhänvisning i manualen? Då hade det blivit annat ljud i källan, som Kjell sa. DDDS.


PPPPS. Jag ska sluta nu, jag lovar. DDDDS.



Ovido - Quiz & Flashcards