Alla inlägg den 12 januari 2009

Av gaspode - 12 januari 2009 21:01

Det finns 3670 kvinnor i Sveriges långa land som heter Frideborg. Ungefäringa då. Flest är dom i Västra Götaland vilket jag tycker är ganska intressant. För några år sedan, ni vet på den tiden innan det fanns nåt som hette Sverige, så bestod ju det Sverige som inte fanns då, av tre länder; Svealand samt Östra och Västra Götaland. Vilket i och för sig inte har nånting med Frideborg att göra egentligen men det var väl en ganska snygg övergång eller hur?


Fick ni er en liten historielektion också...


Nu är det bäst vi tar itu med kommentarerna här innan det går över styr!


Jenny - Man äter väl ändå inte Festis?


Emelie - Äckelfarbror är ett ord så det går inte heller, men en kärna i kanten (!) för motiveringen.


AnS - Nääästan rätt! Har du problem med julgransbelysningen?


BigM - Undrar om Fahlan läser bloggen? :)


Kräsa-Maja - Hujedamej! Nu lyckade jag allt trycka på rätt knappar här tror jag. Du har ju också nästan rätt, plus en del som låter som låt/bok-titlar. "Till de äldre flummarna" skulle ju sitta som korken i flaskan i Ulf Dagebys sträva hals och "Tant Död älskar flaskpost" har väl lite mer av min ungdoms "Vi fem"-böckerna över sig.


TUR Det Är Fredag, ska det ju naturligtvis vara.


Guldet går ju då till Ans som var först med nästan rätt svar. Silver till Kräsa-Maja som var nästan först med nästan rätt svar. Bronsmedaljen delas av förklarliga skäl inte ut=)


Vindruvor? Kyllä kiitos!


//gaspode


PS. När jag gick i skolan och vi skulle lära oss att stava till Sverige så fick vi lära oss en ramsa som jag tvivlar på att jag nånsin glömmer. "Sven vill ej ro i grannens eka". Appropå vad förkortningar kan tänkas betyda....DS.


Ovido - Quiz & Flashcards