Alla inlägg den 16 september 2008

Av gaspode - 16 september 2008 20:24

I våras nån gång fick man en lapp i brevlådan med beskedet att badrummet skulle besiktas och renovering ske om nödvändigt. Glad i hågen blev man men sen hörde man inget på ett tag förrän nån gång i juni, när grannguben som, enligt egen utsago blivit ombedd att knata runt i kvarteret för det var så jäädrans bråttom, kom och bankade på döra med tapetprover.


Klassiskt syftningsfel. Han bankade inte med tapetproverna men han hade dom med sig. Hur som helst så skulle det vara klart innan midsommar trodde man. Jag bestämde mig ganska omgående för att blått är undertecknads färg och valde därför matta, tapet och bård i den kulören. Glad i hågen blev man återigen och efter det lägrade sig dödens tystnad över kvarteret.


Igår sa det knackelibang på döra igen och där står en man som säger; "Vi tänkte börja renovera ditt badrum i morrn, om det går bra?". Skaplig framförhållning. Nu är man ju inte den som har så mycket annat än sig själv att ta hänsyn till så det var ju inga problem, men ändå. Glad i hågen blev man. Badrummet städades ur och lite småfebrig som man var så räckte ju det till för att man skulle blänka som en olivoljeinsmord fläskstek á la Mr Oliver.


Väskan packades och man anlände till jobbet en hel timme i förväg för rakning och tvagning. Började med att kranen på toa inte rann så attans rappt och inget kan man göra åt det heller eftersom den styrs av röreslsesensorer. Det var inte direkt varmt heller, men det funkade lite bättre efter en stund. Knatade in i duschen och klädde av mig och klev som seden kräver in i duschen iförd paradisdräkt (fast utan löv).


Döm om min förvåning när både slang och handtag fattades.


Förbannad i hågen blev man. På med kläderna igen och stormade ut och gapade ihärdigt efter vaktmästaren och fick veta att han inte började förrän 8. (Det finns väl ingen vaktmästare som INTE jobbar "sju tä fyra"?). Den förra vi hade gjorde det, i och för sig i Kommunal anda för han slutade fyra och var hemma kvart i.


Dock fick jag ett briljant råd om att det kanske fanns attiraljer i damernas dusch som kunde vara till hjälp? och fick assistans av en dam som hjälpte mig (jag höll mig utanför damrummet, jag svär) att skruva loss nödvändiga don och duschen genomfördes utan vidare störningsmoment.


Hur nu slang och handtag kunde saknas är för mig lite av en gåta. Jag lekte ett tag med tanken på att plasten i slangen eller själva handtaget spruckit och att detta hade plockats bort i väntan på att nya prylar anlände. Efter lite efterforskningar visade det sig dock att en polygrip hittats bakom dörren och någon sålunda stulit grejerna, vilket naturligtvis är en ganska logiskt förklaring även om den inte fanns med i mina tankegångar, småhederlig som man är.


Förvånar mig inte heller för det gjordes försök med diverse olika kryddor i köket ett tag och även ketchup, men då det sistnämnda är en basvara för folk mellan 18-24 så gick det ett tag åt 20 kg ketchup i veckan och lika många kryddburkar och även då vanligt salt som säkerligen betingar ett kilopris på hela 9 Svenska Riksdaler...pinsamt var ordet.


Åter till duschen då. Efterforskningarna gjorde även att jag fick reda på att stölden i det närmaste var preskiberad då första anmälan gjort för.....(trumvirvel)...1 ½ år sedan!


Mållös i hågen blev man.


Nya prylar är i alla fall nu beställda fick jag även veta. På lunchen fick jag höra av grannen, som för övrig fick välja matta och grejer så sent som i går och därför nog kommer ihåg vad han valt när mattläggarna kommer, att även tvättstugan skulle förberedas för renovering. Hade jag inte hört ett ord om och började misstänka att jag hade bommat nåt. Vände på problemet ett tag och insåg att det bästa är att mota undertecknad i grind så jag for hem på lunchen och plockade bort allt från fönster och bänk och väl tillbaka på jobbet insåg jag att jag totalt glömt städ- och torkskåp.


Hemma igen efter jobbet hade ju naturligtvis ingen satt sin fot i lägenheten vilket gjorde att jag fick tid att ordna även det sista. Hittade också slang och handtag i städskåpet, en kvarleva sen ett byte i lägenheten. Jag placerade genast detta i ytterfacket på väskan. Om nån klåfingrig jävel är framme igen tänker då inte jag stå där med otvättad lekamen, det ska gudarna veta.


Av detta kan vi nu dra följande slutsatser:


1. Jag har säkert plockat ur hela tvättstugan helt i onödan, mark my words.


2. Det kommer att ta betydligt längre tid än 1 ½ vecka som, "man nog får räkna med".


Jag har dessutom åter blivit påmind om att den kunskap man blev ibankad under militärtjänstgöringen faktiskt är rena sanningen:


1. Rätt man på rätt plats med rätt utrustning. (Finn ett fel)


2. Allt som inte sitter hårdare fast än det går att bryta loss, ska man ha med sig.


Nu användes i och för sig en polygrip, men ändåmålet helgar som bekant medlen.


Middagstips? Kräm naturligtvis! Fråga Mickan. Har ni sen en i typ storlek 73 eller vad det nu heter så har jag en köpare också.


Sen var det säkert nåt mer internt roligt också men det har jag glömt.


Puss i hågen.


//gaspode





Ovido - Quiz & Flashcards