Alla inlägg den 27 maj 2007

Av gaspode - 27 maj 2007 15:15

Fick jag precis...kanske var tur det för jag hade ingen bra rubrik på lager.


Idag är det söndag, blev nästan sovmorgon idag, pallrade mig inte ur bingen förrän strax före 10. Det blev frukost framför "Alla älskar Raymond" och sen blev det matlåderilagning. Tre låddor med fläsk i Sataysås och två med oreganokryddat mos och vanlig svensk jävla Falukorv.


Jag tycker med andra ord att jag har gjort rätt för en kopp kaffe eller fem, sumpen står och sjunker på spisen just nu. Vet inte om det är inbillning...jag återkommer till det, nu slog det mig att jag måste får ur mig en sak till här.


Jag har under hela min uppväxt och större delen av mitt vuxna liv varit fullständigt övertygad om att det heter "inbildning" och inte "inbillning" antagligen för att det heter "utbildning" och inte "utbillning". Ut och in är ju motsatser. Om jag inte minns fel så läste jag nån bok där jag helt plötsligt hittade ett "stavfel" men efter lite snabb forskning så rasade ju halva min värld.


Nu är det ju två grejer som är ganska skrämmande:


1. Hur har mina svensklärare lyckats missa detta? Nån gång måste jag väl ha skrivit "inbildning" i nån uppsats eller dylikt?



2. Hur fan har jag själv kunnat missa det? Är det för att man har varit så klar över att det stavas på ett visst sätt så man inte lagt märke till det?


Uttalsmässigt låter det ju faktiskt ganska lika....


Efter lite efterforskning på Google så kändes det dock lite bättre, jag var definitivt inte ensam....


Så, åter till själva inbillningen. Jag har inte druckit kaffe varken lördag eller söndag morgon och ungefär vid den här tiden så har huvudvärken smugit (inte "smygit" Mats!) sig på. Sammanträffande? Tror jag icke!


Slog mig precis att jag nog måste spy lite galla över nutidens glassbestånd också, men det tar vi en annan gång!


//gaspode





Ovido - Quiz & Flashcards