Alla inlägg den 3 maj 2007

Av gaspode - 3 maj 2007 21:36

Heter det ju i visan. Är det månaden dom pratar om eller nån brutta som heter Maj? Det fanns ju en Maj på Malö om jag inte minns helt fel. Hon kanske har flyttat hem?


I morrn är det fredag, det lutar faktiskt åt ett besök på Bolaget, jag blev ju riktigt förtjust i Gammal Norrlands så det kanske blir en sån. Men Aalborg Snapsar har dom ju också inne, nu blev det besvärligt. Jaja, den som har en lever får väl se.


Nu är det tvära kast känner jag och här kommer ett till:


Edith Piaf?


Man har ju hört namnet och smeknamnet "Little Sparrow" Piaf är ju fransk slang för sparv har jag "Wikipediat" mig fram till. Det "googlas" ju rätt mycket nu för tiden. Nu har jag ju lyssnat lite på en samlingsskiva och det är faktiskt inte alls dumt, man förstår ju varför damen i fråga blev världsberömd. Hon dog för övrigt samma år som Elmore James och han var ju inte så pjåkig han heller. Är ni nyfikna kan jag rekommendera följande låtar (in order of apperance):


Non je ne regrette rien

La vie en rose

Milord

Padam, Padam

och

L'accordeoniste



Så, nu har jag mjukat upp er lite. Dags att spy lite galla också. Satt idag i godan ro och läste Tidningen Härjedalen i köket på jobbet. Sist i tidningen brukar det alltid vara lite information om vilka nöjen som bjuds kommande helg i kommunen. Eftersom det är examenstider blev jag väl inte så förvånad över själva företeelsen, men däremot över den grammatiska formuleringen. På Hotell Mysoxen är det nämligen "möss på tagning".


JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD!!! Hur i hela fridens namn kan man misslyckas så kapitalt? Vem har skrivit texten? Vem har satt annonsen? Finns det inget som heter korrekturläsning längre? Hade det stått "möss påtagning" så hade jag väl faktiskt kunnat knyta näven i byxfickan och muttra lite men när man lyckas göra tre ord av ett så är baske mig måttet rågat! Om jag inte lyckats lugna mina upprörda nerver genom att skriva av mig här så måste det nog till en insändare i lokalpressen. Nu hävdar jag ju inte att undertecknad uttrycker sig helt korrekt i skrift heller men nån jävla ordning får det väl vara i ett parti, som Hermansson sa.


dalarnastidningar.se kan man även i en artikel läsa att sökandet "var under dagen konsentrerat till Vågsjön"


Jag sänder en deltagande tanke till alla de svensklärare som bankat språkligt vett och sans i mig genom åren i skolan. Om jag är bitter, hur ska då inte ni känna er?


//gaspode

Ovido - Quiz & Flashcards