Direktlänk till inlägg 8 mars 2008

Soffhelg!

Av gaspode - 8 mars 2008 09:31

Är det risk för. Det är VM i friidrott i Valencia och det kan man ju inte missa. Jag klev upp halv 8 idag, varför vet jag inte, men jag har tagit tag i disken så jag inte ska ha allt för stor ångest när jag potatisar mig ner i soffan. Tvätta ska jag göra också. Dollarstore är även en av planerna, få se när man ska lyckas passa in det, tvättmedlet sjunger på sista versen och mitt liv saknar diskborstar.


Igår kväll återupptog jag bekantskapen med Moselland Riesling Spätlese. Låter nästan lite obehagligt, spätlese...påminner om spetälska, men Gott sei dank så finns det ju inget som heter lepravin. Men det är klart, uttalar man "lepravin" på franska så låter det inte alls obehagligt! "Lö-prä-vään!"


Okej, nu svävade jag iväg lite igen...


Vinet var gott i alla fall, nästan lite mousserande känsla över det hela, finns säkert viner som passar bättre till några kex och en bit Brie men det här dög det också. Ikväll ska jag nog prova Anitas förslag, Deidesheimer Herrgottsacker Riesling Spätlese, försök uttala det på fyllan!


För att göra det enklare att komma ihåg namnet tänkte jag först bara kalla pavan för "Herr Gottsacker", en respektabel tysk herre, jag föreställer mig honom i cylinderhatt och monokel, men spånar man vidare på det så blir det ju "Herr Godsaker" på svenska, vilket istället för tankarna till nån äcklig fabror med en snaskpåse och såna paralleller vill man ju inte dra. Den får helt enkelt heta "5042" för det är Bolagets nuffra.


Med tanke på att det är samma typ av vin så tror jag nog säkert att det faller mig på läppen.


Den som har en lever får se.


Nu nös jag.


//gaspode



 
 
Ingen bild

Jenny

8 mars 2008 10:37

Hejhej Olle, du....vita viner? Är det verkligen något att dricka det? Huuu...det går kalla kårar utmed ryggen. Tacka vet jag röda härliga fylliga viner!
Jag tror jag har lite svårt att utläsa ord en period nu. Tog en lång stund innan jag fick till lepravinet. Uttalade det lite som en medicin....sen trillade vindroppen ner i halsen och jag kom på vad det egentligen var för ord. Suck, man blir rädd för sig själv ibland.
Och som en kommentar till förra bloggen "Dimwitted"....jag kollar alltid i byrålådan först för där finns alltid det viktigaste. ;-)
Ha en god helg!

 
maCs

maCs

8 mars 2008 19:34

Prosit

http://www.bultens.se

 
Ingen bild

BigM

12 mars 2008 13:37

Förlåt om jag förstör intrycket här men dryckerna du pratar om får mig att tänka på familjen von trapp i musikalen sound of music.
Fråga mig inte hur, det är nästan som om jag skulle behöva söka vård.
Men jag ser för min inre syn styva herrar i diarrébruna uniformer unisont sjungades finstämda toner ur Edelweis medan de smuttar fin spätlese ur blixtrande fkristallglas. Deras vaxade mustacher blänker i kapp med deras välpolerade stövlar.
Som sagt, jag behöver vård...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gaspode - 14 februari 2010 23:44

  ...är väl oftast nåt jag inte gillar, men nu får det räcka. Jag byter blogg.   För er som använder er av bloggdomänen rekommenderar jag att ni uppdaterar era bokmärken och istället använder www.gaspode.st som gör att ni alltid hamnar rätt, äv...

Av gaspode - 14 februari 2010 13:35

*   Idag har jag kokat pasta i ytterst lite salt. Så ytterst lite att det nog inte hade gjort nån skillnad om jag hade skippat det helt. Pasta kokad i osaltat vatten kan vara bland det mest smaklöka som finns.    Bäddat rent i sängen har jag ...

Av gaspode - 9 februari 2010 21:41

Hur kommer det sig att det alltid tar slut på undertrån precis när man kliver innanför dörren? När man sen har fått i sig lite mat så är baske mig hela trådrullen borta.   Ska man behöva ge sig på det här med kaffe även på eftermiddag/kväll? Man ...

Av gaspode - 7 februari 2010 12:58

Fredag - stävade iväg hem efter jobbet, åt lite gott och tog mig några pilsner. Kom i säng 'Round Midnight, som Cornelis översatte till Tolvdraget för övrigt. Halv tre gör sig ölen påmind. Halv fem gör sig ölkorven påmind.   Jag besparar er detal...

Av gaspode - 3 februari 2010 18:57

Man svarar i telefon och rösten på andra sidan berättar att "jag har minsann lagt in musik på min telefon varje dag i ett helt år men nu fungerar det inte, vad är det för jävla skit ni tillverkar?"   När man frågar om det görs på det ena eller de...

Ovido - Quiz & Flashcards