Alla inlägg den 19 juli 2008

Av gaspode - 19 juli 2008 11:09

Kan man väl sammanfatta senaste dagarna med. Jag tror dock att jag får börja med att berätta mobilhistorien så det blir någon form av sammanhang.


Det var en fredag för några veckor sedan, vill jag minnas, men kan inte. Anthonia mådde lite så där och knoppade helt sonika av i stolen. Undertecknad ser ju naturligtvis tillfället som uppenbarar sig och plockar fram mobilen och startar kameran.


"Ett annat program körs, stäng detta och starta kameran på nytt". Sagt och gjort, men inte var det något annat program igång igen. Provade starta kameran igen och får samma meddelande.


Stängde av telefonen och när jag startar den igen så blir displayen vit och där hänger den sig.


Kontaktar supporten som råder mig att uppgradera mjukvaran. Kommer hem och provar detta men det visar sig att det inte finns någon uppdatering till min model. Man tycker ju att om man nu som tillverkare håller sig med en sådan tjänst, borde man väl även ha koll på vilka modeller det finns uppdateringar till, men icke.


Ringer min återförsäljare och frågar vem som står för frakten, det gör tydligen jag som konsument, men jag kan få tillbaka detta i efterhand. Smidigt. Icke.


Skickar in telefonen och den anländer dryga veckan senare och allt är frid och fröjd. En vecka senare börjar jag upptäcka konstiga saker med grafiken i displayen och dagen efter blir det precis samma fel igen.


Kontaktar servicefirman som talar om att det precis kommit en buggfix till detta och jag blir ombedd att lägga i en lapp i lådan där det står "akut" och "brådis" på och blir lovad att detta ska åtgärdas fort. Låter ju bra.


Knatar ner på ICA igen där det står någon som inte brukar ha hand om posthanteringen. Han ursäktar sig med att  han "bara är där när dom andra dricker kaffe". Jag får i alla fall ett kvitto, precis som förra gången och tror att allt är frid och fröjd.


När det gått några dagar hoppar jag in på posten.se för att kontrollera att paketet nått fram, vilket det...nästan har gjort. Det ligger hos Posten i Kalmar och har så gjort i 3 dagar. Börjar nu ana oråd och ringer kundservice där det visar sig att paketet skickats på sådant sätt att mottagaren själv måste hämta detta. Men Heja Björn!


Finns ingen på Posten som kan göra något åt detta, vill man boka utkörning kostar det pengar och man måste även vara kund hos Posten. Ringer därför ICA och talar om att ett fel har begåtts och får till svar att "Nej det är ju inget vi kan göra något åt. Nej du får vänta tills det kommer tillbaka och skicka det igen".


Man tackar.


Skulle jag göra det så har jag i så fall betalat 1/3 av telefonens ursprungliga pris, bara i fraktkostnader. Så, nej, jag orkar inte med detta längre. Jag har beställt en ny telefon via jobbet där jag vet att serviceärenden inte är något problem. Dessutom har de 295 kronorna jag betalat i frakt så långt lärt mig följande:


* Jag ska aldrig mer handla hos Katching.

* Jag ska nog tänka mig för innan jag köper en SE-telefon igen.

* Skicka paket på ICA är ingen bra idé.


Steget framåt då? undrar Ni? Jo, när jag kom hem igår så hade jag fått svar på mitt mail till Bahnhof ang kompensation. Jag kommer att få en månads avdrag på nästa faktura, precis som jag begärt.


Alltid något, sa Fan när han såg Åmål.


Kaffe...


//gaspode

Ovido - Quiz & Flashcards