Alla inlägg den 2 juni 2007

Av gaspode - 2 juni 2007 13:44

...två saker:


1. Börjat skriva den här bloggen, folk (läs Jimmie...IGEN!) gnäller ju bara på att man är senfärdig att uppdatera.


2. Börjat katalogisera mina mp3-filer. Helvete vilket hundgöra.


Jag har haft planer på att fixa det ett tag men jag har gruvat mig lite för jag vet ju att det kommer att ta nån timme. Hade man bara haft hela album hade det varit lite lättare, har inte bestämt mig hur jag ska göra med lösa filer, men jag skippar nog att ange genre i alla fall, det kan ju inte vara så nödvändigt. Artist, titel och album får räcka.


Jag installerade ju Media Player 10, (jasså redan? tänker ni då) har ju i stort sett aldrig använt den för musik men upptäckte att det finns ganska många smidiga funktioner, bl a går det riktigt raskt att editera ID3-taggarna och det är ju bra för det är ju taggen som mp3-spelarna sorterar efter.


Jag har nämligen beställt mig en ny tocken. Underverket kan beskådas här:


K3


En ny hårddisk ramlade in härom dan också, en Samsung SP2514 250 GB, är väl inte direkt nån panik att stoppa i den....hårddisken alltså....så vi får väl se när det blir gjort.


I tomheten efter Stieg Larsson så lånade Annika mig Jens Lapidus' debutbok "Snabba cash". Rätt ok den också även om den liksom inte har samma....vad ska man säga....rymd? Omfång? Ja den känns inte lika komplett på nåt vis. Men jag får återkomma med en recension när den är färdigläst.


Rocky 12 landade i brevlådan igår! Happy, happy joy joy! Lika rolig som alltid. Har ni missat Sveriges bästa tecknade serie så sluta genast med det!


I fredags höll jag på att gå bet, för att citera Ulf: "Gud så mycket dumt folk det finns!"


Det ringer en dam som inte får kontakt med sin dator via Bluetooth hon vill föra över alla kort hon har tagit:


- Varför står det att det ska finnas en massa enheter under Bluetooth när det inte gör det, det här fungerar ju inte???


- Det är bara en beskrivning på vilka enheter du kan koppla till telefonen, du måste aktivera Bluetooth och söka upp den andra enheten, dvs datorn, för att den ska synas i listan.


- Jamen jag har ju sökt och den hittar ju ingenting???


- Ok, och du har en Bluetooth-enhet i datorn också?


- *Tystnad* Ja...inte vet jag? Eller nej, det tror jag inte?


- Ok, du måste nämligen ha en enhet i datorn också som du kan koppla ihop telefonen med. Om du inte har det så får vi nog använda kabeln istället.


*Hjälper damen med programvaran och USB-kablen, det tar sin lilla tid. Visar sig nämligen att damens dator inte mår så bra så jag råder henne att se över den innan hon försöker sig på att överföra sina kort. Damen gör då ett nytt försök att förstå det stora mysteriet med Bluetooth*


- Jamen det här med enheterna då??? Det finns ju inga i listan fast det står att det ska göra det?


- Som jag sa tidigare, det är en endast en beskrivning på vilka enheter som det finns stöd för i telefonen, t ex handsfree osv. För att du ska kunna se en annan enhet i den här listan måste du söka upp en enhet som även den har Bluetooth aktiverat, t ex en dator med Bluetooth-enhet eller en annan telefon eller ett headset.


- Jamen det är ju det jag har gjort!!!!


- Jaha??? Jag förstod det som att du inte hade någon annan Bluetooth-enhet. Var har du aktiverat mer nånstans då?


- Jamen i telefonen!!!


- Ok, så du HAR alltså en till telefon, MED Bluetooth aktiverat och du hittar inte den när du söker?


- NEJ!! JAG HAR JU BLUETOOTH I MIN TELEFON! OCH DET FUNKAR JU INTE???


*Här tar jag ett djup andetag och försöker låta bli att lacka ur totalt. Mellan sammanbitna tänder försöker jag åter förklara*


- Ja, jo, jag har förstått det, men när du har aktiverat Bluetooth i DIN telefon och söker, så måste det i närheten av DIN telefon finnas YTTERLIGARE EN ENHET, t ex en annan telefon, ett headset, eller en dator, som även den har Bluetooth aktiverat, annars kommer din telefon inte att hitta någonting...O.K.E.J???


*Damen suckar djupt och säger*


- Ja, jag förstår ju inte sånt här jag....





*Nähä???*



//gaspode

Ovido - Quiz & Flashcards