Direktlänk till inlägg 6 juni 2009

- FECK OFF, CUP! sa Father Jack.

Av gaspode - 6 juni 2009 09:47

Jag skulle ju oja mig var det sagt. Lördag morgon strax efter frukost med en kopp kaffe i näven kanske inte är bästa tidpunkten att vara bitter på för då mår man ju ganska bra men vi gör ett försök.


Te!


Detta lövavkok som sätter sig som pulverlack på tänderna, har genomgått en otäck förvandling på bara några år. Nu talar jag inte om drycken i sig för te dricker jag i stort sett aldrig. Nej nej, det är andra saker i görningen här.


I SAOL (kika så får ni se om ni inte tror mig) så står det:


"te s. -et -er * dryck på torkade blad av tebuske  el. andra växter"


Man nämner även tekopp, tekittel och tekaka.


Ingenstans i hela Svenska Akademiens Ordlista finner jag följande stavningar avseende ordet te:


The

Thé


Anar ni vart jag är på väg? Skyll nu inte på engelskan som vanligt för det finns ingen engelsman som skulle massakrera sitt tea på följande sätt, eller hur? Varför börjar man stava på det här viset? Det kan omöjligt ha med uttalet att göra för det kan ju inte vara nån som har tänkt på den fonetiska aspekten?


"Te" utalas ju precis som bokstaven "T", med ett långt e-ljud. Jag kan väl motvilligt acceptera stavningen "the" eftersom h:et i Thomas inte heller hörs, men varför accenten?  Hur låter det om vi uttalar ordet "te" med ett kort e-ljud? Prova själva!


Jamen vänta lite här nu! skriker ni, det sitter ju en sån där grej över "idé" också och det ljudet är ju långt? Jo, säger jag då, men där finns det två vokaler och det är väl ingen av er som har fått en björnidé nån gång? Här sitter ju accenten där för att man ska förstå vilket ord som avses, det finns nämligen två substantiv med samma stavning. Visst, oftast så ger väl sammanhanget all behövlig förklaring men ser man bara ordet rätt upp och ner så är det ju svårt att veta vilket som avses. Det finns ju fler exempel på det, "tomten" och "banan" är ju två.

  

Jag har nog nämnt tidigare att Fredrik Lindströms bok Världens dåligaste språk faktiskt fått språkpolisen i mig att om inte gå i pension, så i alla fall börjat jobba deltid. Han har ju faktiskt helt rätt när han frågar "Hur låter egentligen en stor bokstav?". Samtidigt så är ju faktiskt språket till för att vi ska kunna kommunicera med- och förstå varandra. Varför då konstra till ett så enkelt ord som "te" med en massa attiraljer? Det blir ju varken lättare att stava eller läsa?


Jag kan inte komma fram till annat än att det måste ha med snofsighet att göra. Placebo-effekten kanske gör att ju "finare" ordet stavas, ju mindre gör det om det är dyrt och smakar fan?

  

Visst är det konstigt hur det kan thé sig?


//gaspode


Miss Smirnoff - Jaså, det låter så nu? Köpt nån antennkabel än? Finns billiga på Dollar. Nej, just ja, det dög inte nej. Så var det ju...


K-M - Tack! Jag visste väl att du skulle förstå! Jag hade kanske fel om vädret men jag kanske blev lurad av bilden du skickade för jag läste sen att det regnade. Måste få en recension sen.


BigM - Man ska ju som bekant passa sig för vad man önskar sig ja! Hyvää matka! om vi ska tro Google=)


 
 
Jänta

Jänta

6 juni 2009 10:56

Tänk att det har jag stört mig något så hiskeligt på också! The alltså.

http://www.jannili.blogspot.com

 
Ingen bild

K-M

6 juni 2009 11:31

funderar just själv hur jag skriver the, eller te, eller använder jag det stavningen med den oförklarliga ´ hm tål att tänkas på.

 
Ingen bild

Jimmie

6 juni 2009 20:16

Nu tror jag det slagit slint nån stans!!!!

 
Ingen bild

Jenny

6 juni 2009 22:47

Olle....sök hjälp! ;-) Närå, jag förstår din irritation och jag har alltid känt mig väldigt kluven inför frågan hur man stavar detta ord. Men som tur är skriver jag försvinnande sällan ordet te. Men finns det inte andra språk än engelskan som kan vara grunden till det hela då?

 
Ingen bild

K-M

9 juni 2009 19:06

Olle, Olle, Olle, jag har hittat det. Hittat vadå undrar du såklart. Jo jag lovade ju dig något när du konsultat mig angående tvn, men jag sa oxå att jag bara skulle hitta det först. HA nu har jag hittat det. Men jag avsöljar inget här i din blogg, tålamod Olle, tålamod

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gaspode - 14 februari 2010 23:44

  ...är väl oftast nåt jag inte gillar, men nu får det räcka. Jag byter blogg.   För er som använder er av bloggdomänen rekommenderar jag att ni uppdaterar era bokmärken och istället använder www.gaspode.st som gör att ni alltid hamnar rätt, äv...

Av gaspode - 14 februari 2010 13:35

*   Idag har jag kokat pasta i ytterst lite salt. Så ytterst lite att det nog inte hade gjort nån skillnad om jag hade skippat det helt. Pasta kokad i osaltat vatten kan vara bland det mest smaklöka som finns.    Bäddat rent i sängen har jag ...

Av gaspode - 9 februari 2010 21:41

Hur kommer det sig att det alltid tar slut på undertrån precis när man kliver innanför dörren? När man sen har fått i sig lite mat så är baske mig hela trådrullen borta.   Ska man behöva ge sig på det här med kaffe även på eftermiddag/kväll? Man ...

Av gaspode - 7 februari 2010 12:58

Fredag - stävade iväg hem efter jobbet, åt lite gott och tog mig några pilsner. Kom i säng 'Round Midnight, som Cornelis översatte till Tolvdraget för övrigt. Halv tre gör sig ölen påmind. Halv fem gör sig ölkorven påmind.   Jag besparar er detal...

Av gaspode - 3 februari 2010 18:57

Man svarar i telefon och rösten på andra sidan berättar att "jag har minsann lagt in musik på min telefon varje dag i ett helt år men nu fungerar det inte, vad är det för jävla skit ni tillverkar?"   När man frågar om det görs på det ena eller de...

Ovido - Quiz & Flashcards